Musikeren - Jazzens beste fiende!
For noen dager siden dro jeg på en jazzkonsert. Motivasjonen var å sjekke ut noen av
musikerne som spilte i bandet.
Opplevelsen denne lørdagskvelden fulgte en god gammel oppskrift; høyt kompetente
musikere som spiller for et fåtallig publikum som ikke bryr seg. Selv om jeg har opplevd dette
fenomenet hundrevis av ganger, undrer jeg meg fortsatt over hvorfor jazzmusikere stadig
velger å fortsette. (Meg selv inkludert).
Som få andre yrker i verden, er jazzmusikeren den som proporsjonalt får lavere status jo
mer ansiennitet hen skaffer seg. Det er også påvist en negativ sammenheng mellom
erfaring og lønn. Selvfølgelig finnes det unntak, men hvis du lurer på hvor uttrykket “unntaket
fra regelen” stammer fra så beskriver det en populær jazzmusiker med musikalsk integritet
og solid økonomi.
For å belyse og besvare spørsmålet om hvorfor så mange jazzmusikere opplever å ha et så
fåtallig publikum på tross av kompetanse og erfaring måtte jeg finne opp et uttrykk; “å være
sin egen beste fiende”. Jo mer jeg tenker på det jo riktigere finner jeg beskrivelsen samtidig
som jeg skjønner mindre og mindre av betydningen. Nærmeste forklaring jeg kan gi må
være “å gjøre seg selv en bjørnetjeneste mens man behager seg selv lykkelig vitende om at
tjenesten virker mot sin hensikt”.
Her følger noen enkle tips som muligens kan snu denne trenden og som samtidig kan
forvandle jazzmusiker’n til en suksess med et publikum og noen kroner til overs:
Øving
Jazzmusikere elsker å øve. Dag ut og dag inn. År etter år. Psykolog Dr. K. Anders Ericsson
er verdens ledende autoritet på feltet. Forskningen hans er grunnlaget for "tiårsregelen" og
"10 000-timers regelen". Denne antyder at det krever minst ti år og/eller 10 000 timer med
bevisst øving for å oppnå et ekspertnivå i et gitt domene - og når det gjelder musikere, ofte
nærmere 25 år for å nå et internasjonalt elitenivå.
“Veien til helvete er brolagt med gode hensikter” sies det. Etter 25 år med skalaøvelser så
er ikke engang mora di glad i deg lenger. Hvis du har til hensikt å spille for folk så kan det
kanskje være lurt å få med seg publikum på hva det er du holder på med. Øv deg heller på å
fortelle en story som knytter publikum til musikken du spiller. Klarer du det garanterer jeg at
fanskaren din vil vokse med 700 %.
Presentasjon
Som sagt - Hva med å bruke 25 MINUTTER på å pønske ut noe å si som beskriver
musikken? Du trenger ikke si så mye. Bare litt enkel info. Litt som når du er hos legen. Det
føles alltid bedre når legen sier “nå kommer du til å føle et lite stikk” enn at det bare stikkes
uvilkårlig i overarmen.
Det er også lurt å avtale hva som skal spilles før man går på scenen. Jeg så KISS her
forleden. Det var ikke snakk om å diskutere hvilken sang de skulle spille mens de sto på
scenen for å si det sånn. Dette skyldes riktignok at de har spilt den samme settlista siden
1976. Med et par hederlige unntak.
Det oppleves mye mer profesjonelt når man gir inntrykk av at man vet hvorfor man står på
scenen og hva som skal skje der. Folk har jo tross alt, (stort sett), betalt for å høre på. Klarer
man dette er ytterligere 700 % økning av fanskare oppnådd.
Spillested
● Prøv å unngå å spille på steder der det reklameres for mat og drikke før det
informeres om band/artist. Velger du å se bort fra denne åpenbare fallgruven
vit da at publikummet du spiller for hovedsakelig er sultne og tørste og kunne
ikke brydd seg mindre om at du har øvd tilstrekkelig til å feire sølvbryllup.
● Det kan gjerne være hvite duker på bordene på spillestedet, men av erfaring -
helst ikke. Duk på bordet betyr at man fokuserer mer på hva som står på
bordet enn hva som står på scenen. I 1800 tallets Norge var duk et ideal for
høytider og søndager, og dukene ble etterhvert et symbol på en tid da mange
kvinner gikk ut av inntektsgivende arbeid og viet seg til den økte mengden
husarbeid. Altså, ikke jazz.
(Mer om dukens historie i Norge her; (https://snl.no/duk).
Andre steder å se opp for;
● Spillesteder med navn/logo hvor det brukes en saksofon formet som
bokstaven “J”.
● Etablisemanger med “happy hour”.
● Fortrinnsvis bør spillestedet ha en scene. Instrumentene bør derimot ikke
være ferdig rigget som et dekorativt skue.Det skal helst ikke være hvite
flygeler, og ikke under noen omstendigheter røde pianoer.
Inside tip! Spiller du på steder med nedtaggede toaletter, så spiller du mest sannsynlig på et
sted med et ungt og “hipt” publikum. Disse kjennetegnes ved deres konstante søken etter
det siste nye og trendy uten at de nødvendigvis er i stand til å definere hva det faktisk er.
Dette droppes i samme sekund resten av verden får ferten av det og jakten fortsetter. Du
kan altså være “the next big thing” i dag for så å bli “a former has-been” i morgen. Fasit;
Ingen lojalitet. Måloppnåelse; tap av fanskare. Resultat; Rykk tilbake til Røyken Jazzforum.
Sist, men minst - Lønn!
Jazzutøveryrket er et av få yrker i verden hvor man til stadighet kompromisser på egen verdi
og tillater seg å spille for hva publikum mener du er verdt. Jeg snakker om “å spille for døra”.
Alternativt “spille for hatten”. Kort fortalt betyr “å spille for døra” at bandets lønn er summen
av inngangspengene. Før bandet mottar sluttsummen skal alle utgifter dekkes. Ofte er det
mer lukrativt å spille for den faktiske døra. Dvs. at du beholder inngangsdøra til klubben som
lønn etter endt spillejobb. Denne kan du så selge videre på FINN, som i de fleste tilfeller vil
være langt mer inntektsbringende enn å beholde restene av billettinntektene. “Å spille for
hatten” betyr at man sender en hatt/bøtte rundt i lokalet for på så vis samle inn penger fra
publikum. Nærmest som en slags kollekt. Jeg trenger ikke å nevne verdien av hatten/bøtta
vs pengene oppi den.
Å presentere seg i slike omgivelser med håp om publikums gunst er like naivt som å tro at
man kan spasere inn i en bilforretning og betale noen hundrelapper for en splitter ny Ferrari.
Eller at e-poster som opplyser deg om at du har arvet 3.000.000.000 Euro fra en slektning i
Zimbabve er sanne. (Ingen nordmenn har slektninger i Afrika)!
Likevel så befinner mange jazzmusikere seg i denne suppa av mistrøstighet. Hvorfor?
● Fordi vi rett og slett elsker å spille.
● Fordi vi vet at for å oppnå musikalsk nirvana så må vi vie hele vår eksistens til å øve
og å spille foran et publikum.
● Fordi energien som oppstår av improvisert samspill oppleves bedre enn fredagstaco,
inneklemte fridager og seier over Sverige i fotball.
● Fordi vi er jazzens beste fiende.
Kommentarer
Legg inn en kommentar